Στην σεπτή Μεταμόρφωσι του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού
Στην οποία αποδεικνύεται ότι το κατ’ αυτήν φως είναι άκτιστο
Επιμέλεια: Στέλιος Κούκος
5. Θα μπορούσε μάλιστα έτσι να ιδεί κανείς, εξετάζοντας καλώς και κατά το γράμμα, ότι είναι ομόλογοι οι θεοκήρυκες ευαγγελιστές. Διότι ο Λουκάς είπε οκτώ ημέρες, όχι διαφωνώντας προς εκείνον που είπε έπειτα από έξι ημέρες, αλλά συμπεριλαμβάνοντας και την ημέρα κατά την οποία ειπώθηκαν οι λόγοι εκείνοι και την ημέρα κατά την οποία μεταμορφώθηκε ο Κύριος.
Αυτές ακριβώς επιτρέπει και ο Ματθαίος να εννοήσουν οι συνετώς εξετάζοντες· γι’ αυτό και την πρόθεση “μετά” που δηλώνει την επόμενη, αυτός μεν την χρησιμοποίησε, ο άλλος δε την παρέλειψε· διότι δεν λέγει μετά οκτώ ημέρες, όπως εκείνος “μετά έξι ημέρες”, αλλά “επέρασαν οκτώ περίπου ημέρες”. Έτσι δεν υπάρχει καμιά διαφορά στην ιστορική έννοια των ευαγγελιστών.
Αλλά με την φαινομενική διαφωνία μεταξύ τους μας υποδηλώνουν και κάτι άλλο μεγάλο και μυστικό. Γι’ αυτό όσοι είστε διαπεραστικοί κατά την διάνοια εντείνατε την προσοχή σας σε όσα θα λεχθούν. Γιατί αλήθεια ο μεν ένας είπε “μετά έξι ημέρες”, ο δε άλλος “εξακολούθησε και την εβδόμη”, μνημονεύοντας την ογδόη;
Διότι το μέγα θέαμα του φωτός της μεταμορφώσεως του Κυρίου είναι μυστήριο της ογδόης ημέρας, δηλαδή του μέλλοντος αιώνος, που αναφαίνεται μετά την κατάπαυση του κόσμου που έγινε σε έξι ημέρες και την υπέρβαση της αισθήσεώς μας που ενεργεί εξαδικώς· διότι πέντε αισθήσεις έχομε, προστιθέμενος δε σ’ αυτές ο κατ’ αίσθηση προφορικός λόγος καθιστά εξαδική την ενέργεια της αισθήσεώς μας.
Είναι δε η επηγγελμένη για τους άξιους βασιλεία του Θεού όχι μόνο υπέρ αίσθηση αλλά και υπέρ λόγο· γι’ αυτό μετά την καλή ανενεργησία τούτων των εξαδικώς εκτελουμένων, της οποίας ανενεργησίας την αξία καρπώνεται η εβδόμη, κατά την ογδόη με τη δύναμη ανωτέρας ενεργείας αναφαίνεται η βασιλεία του Θεού.
Και αυτήν τη δύναμη του θείου Πνεύματος, διά της οποίας βλέπεται από τους άξιους η βασιλεία του Θεού, ενδεικνύοντας ο Κύριος κατά τον θείο Λουκά στους μαθητάς προείπε· «υπάρχουν μερικοί από αυτούς που στέκονται εδώ οι οποίοι δεν θα γευθούν θάνατο, έως ότου ιδούν τη βασιλεία του Θεού να έχει έλθει εν δυνάμει», δηλαδή με το να παράσχει στους βλέποντας δύναμη να ιδούν τα αθέατα προκαθαίροντας από την θανάσιμη και ψυχώλεθρη φθορά, που είναι η αμαρτία· αυτής δε της αμαρτίας γεύση είναι η αρχή της κακίας στο λογισμό, από την οποία όσοι προκαθαρθούν δεν γεύονται τον κατά ψυχή θάνατο, τηρούμενοι αμόλυντοι και κατά την διάνοια, όπως νομίζω εγώ, με τη δύναμη της μελλούσης επιφανείας.
«Υπάρχουν μερικοί από αυτούς που στέκονται εδώ, οι οποίοι δεν θα γευθούν θάνατο, έως ότου ιδούν τη βασιλεία του Θεού να έχει έλθει εν δυνάμει». Παντού είναι ο βασιλεύς του παντός και παντού είναι η βασιλεία του, ώστε το να έρχεται η βασιλεία του δεν δηλώνει το ότι φθάνει από αλλού σε άλλα μέρη, αλλά το ότι αυτή φανερώνεται με τη δύναμη του θείου Πνεύματος· γι’ αυτό έλεγε να έχει έλθει εν δυνάμει.
Αυτή δε η δύναμη δεν εγγίνεται [προσφέρεται] απλώς στους τυχόντας, αλλά στους ευρισκομένους μαζί με τον Κύριο, δηλαδή στους στηριγμένους στην πίστη του και στους κατά το παράδειγμα του Πέτρου και του Ιακώβου και του Ιωάννη, που και αυτοί φέρονται προηγουμένως από τον λόγο επάνω σε υψηλό όρος, δηλαδή ανεβάζονται επάνω από τη φυσική μας ταπεινότητα.
Επειδή γι’ αυτό ο Θεός φαντάζεται κατά το λόγιο, επάνω στο όρος, αφ’ ενός μεν κατεβαίνοντας αυτός από την περιωπή του, αφ’ ετέρου δε ανεβάζοντας εμάς από την κάτω ταπείνωση, για να χωρεθεί, μετρίως φυσικά και όσο είναι ασφαλές σε γεννητή φύση, ο αχώρητος. Η τέτοια φαντασία δεν είναι χειρότερη από τον νου, αλλά πολύ ανώτερη και υψηλότερη, ως γεννωμένη με τη δύναμη του θείου Πνεύματος.
Από τον τόμο, «Γρηγορίου Παλαμά έργα 10», των Πατερικών Εκδόσεων «Γρηγόριος ο Παλαμάς», εισαγωγή, κείμενο, μετάφραση, σχόλια Παναγιώτης Χρήστου.
Πηγή: pemptousia.gr
The post Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς: Το μέγα θέαμα του φωτός της μεταμορφώσεως του Κυρίου είναι μυστήριο της ογδόης ημέρας, δηλαδή του μέλλοντος αιώνος! appeared first on Ορθοδοξία News Agency.