Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος: Το αποτύπωμα της Αγίας Άννας στη ζωή της Εκκλησίας είναι ότι γέννησε την Θεοτόκο

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος, την Παρασκευή 25 Ιουλίου 2025, τέλεσε τη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Καλής Κώμης Αργιθέας, επί τη ιερά μνήμη της Κοιμήσεως της Προμήτορος Άννης.

Ακολούθως, μετέβη στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στα Ελληνικά, όπου και έκανε έλεγχο στις εργασίες που διενεργούνται στον Ιερό Ναό.

Μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος απηύθυνε λόγο πνευματικής οικοδομής προς το εκκλησίασμα, αναφερόμενος με συγκίνηση και θεολογικό βάθος στο πρόσωπο της Αγίας Άννης και στη σημασία της εορτής για τη ζωή της Εκκλησίας:

Η Εκκλησία σήμερα, γνωρίζουμε όλοι μας, και τουλάχιστον εμείς που είμαστε εδώ συγκεντρωμένοι, ότι εορτάζει την Κοίμηση της προμήτορος Άννας, της μητέρας της Θεοτόκου – και θεωρώ ότι το έχετε σκεφθεί – της γιαγιάς του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Η Αγία Άννα ήταν η γιαγιά του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Γι’ αυτό και την εορτάζουμε. Γιατί κι εκείνη συνέβαλε στην πραγμάτωση της Θείας Οικονομίας, να γεννηθεί δηλαδή ο Υιός και Λόγος του Θεού.

Πώς συνέβαλε; Το πρώτο θα πούμε είναι, ότι κατάγεται από τη φυλή του Λευί. Η μητέρα της, η Μαρία, και βέβαια ο πατέρας της ήταν από τη φυλή του Ααρών. Γεννήθηκε την εποχή του Ηρώδου, όχι του Τετράρχου – αυτού δηλαδή που γνωρίζουμε από τα Ευαγγελικά Αναγνώσματα, όπου γεννήθηκε και μαρτύρησε ο Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός – αλλά του παππού του, του Ηρώδη του Αντιπάτρου. Γεννήθηκε λοιπόν, και ήταν μαζί με την Άννα άλλες ακόμη δύο αδελφές: η Σωβί και η Μαρία. Η Άννα γέννησε την Μαρία την κυρία Θεοτόκο· η Σωβί γέννησε την Ελισάβετ, τη μητέρα του Τιμίου Προδρόμου· και η Μαρία γέννησε τη Σαλώμη. Τρεις εξαδέλφες από τρεις μητέρες.

Όμως, το γεγονός είναι ότι, τόσο οι γονείς της Αγίας Άννης της προμήτορος, όσο και οι αδελφές της, και εκείνη, και μετέπειτα ο γάμος τον οποίο έκανε με τον δίκαιο Ιωακείμ, ήταν άνθρωποι οι οποίοι περίμεναν τη Βασιλεία του Θεού. Από τότε μέχρι και σήμερα οι Εβραίοι – αν τους ρωτήσεις και σήμερα – περιμένουν τον Μεσσία. Και ενώ ενώπιόν τους ευρίσκεται ο Μεσσίας του κόσμου, ο σαρκωθείς Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός, εκείνοι επιμένουν και μένουν να περιμένουν τον Μεσσία.

Τιμούμε την Αγία Άννα, γιατί εξαιτίας αυτής και του δικαίου Ιωακείμ – αν και ήταν στείρα – εξ’ επαγγελίας όμως, με ευλογία του Θεού, γέννησε την Μαρία, τη Θεόπαιδα Μαριάμ, η οποία έγινε η σκάλα, η κλίμακα, για να κατέβει ο Θεός στη γη.

Να σαρκωθεί ο Υιός και Λόγος του Θεού, να προσλάβει δηλαδή από την ανθρώπινη φύση αυτό το οποίον έπλασε και να το αγιάσει, να το θεοποιήσει. Γι’ αυτό και ο μεγάλος δογματικός διδάσκαλος και πατέρας της Εκκλησίας, ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, στην περίφημη δογματική διδασκαλία του στο βιβλίο του «Έκδοσιν ἀκριβῆ τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως», αναφερόμενος στο ζεύγος Ιωακείμ και Άννα, τους λέγει «δικαίους» της εποχής εκείνης της Παλαιάς Διαθήκης.

Και το σπέρμα τους, που γέννησε την Παναγία, το αποκαλεί «σπέρμα πανάμωμον, αγιασμένον και χαριτωμένον», γιατί προσέφερε στον κόσμο χαρά. Αν θυμηθούμε λίγο τα απολυτίκια που αναφέρονται στην γέννηση της Παναγίας «Ἡ γέννησίς σου, Θεοτόκε, χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ…».

Πρόξενος αυτής της χαράς, και ξεκίνημα αυτής της χαράς, είναι η Άννα η Προμήτωρ Άννα, η οποία με πολλή προσευχή και με όνειδος και ντροπή στη ζωή της – γιατί τότε ήταν ντροπή να μην τεκνοποιούν οι άνθρωποι. Είδατε πώς αλλάζουν οι εποχές; Τώρα είναι πολύ «in» να μην έχεις παιδιά, θεωρούν σπουδαίο να μην κάνουν παιδιά. Είσαι πολύ σπουδαίος, λέει, αν δεν έχεις παιδιά. Τότε όμως ήταν ντροπή να μην έχουν οι άνθρωποι παιδιά. Ντρέπονταν, και μάλιστα η Άννα, λέει, «περιέκρυπτεν εαυτήν».

Κρυβόταν μέσα στο σπίτι για να μη βλέπουν ότι δεν μπορούσε να κάνει παιδιά. Και με πολλή προσευχή και νηστεία, ο Θεός της χάρισε την γέννηση της Παναγίας.

Γι’ αυτό και την τιμούμε την Αγία Προμήτορα Άννα. Και βέβαια και χθες το βράδυ και σήμερα το πρωί, στην ακολουθία του Όρθρου, αν ακούγατε τους πολύ ωραίους ύμνους – ενώ όσοι πάνε στην Εκκλησία ακούν τις μνήμες των Αγίων να αναφέρονται στον Άγιο που τιμούμε, στον μάρτυρα, στον ιεράρχη – η υμνολογία η σημερινή δεν λέει πάρα πολλά για την Προμήτορα Άννα. Μας προβάλλει τη γέννηση του Ιησού Χριστού διά της Παναγίας.

Αυτό το γεγονός ξέρετε γιατί; Γιατί αυτό είναι το αποτύπωμα της παρουσίας της Αγίας Άννας στη ζωή της Εκκλησίας: ότι γέννησε τη Μαρία, «ἐξ ἧς ἐγεννήθη Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός», ο Σωτήρας του κόσμου.

Γι’ αυτό και το σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα, όπως μας το καταγράφει ο ευαγγελιστής Λουκάς, είναι από μία ωραία διδασκαλία του Κυρίου μας, ο οποίος, απευθυνόμενος στους μαθητές Του, στους Γραμματείς και στους Φαρισαίους τους ακροατές Του, τους λέγει ότι: «Ουδείς άψας λύχνον…». Κανένας, λέγει, ο οποίος ανάβει ένα λυχνάρι – δεν είχαν τότε ηλεκτρικό φως – δεν το τοποθετεί ούτε κάτω από το κρεβάτι, ούτε κάτω από ένα σκεύος. Αλλά το βάζει σε ένα υψηλό σημείο, για να φωτίσει.

Και όπως δεν κρύβεται λέγει το φως του λυχναριού, έτσι ακριβώς δεν μπορεί να κρύβεται και να χάνεται και η διδασκαλία του εξανθρωπίσαντος Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Και δίδασκε τους ανθρώπους. Και βέβαια, έλεγε ότι, όσο και αν θέλουν οι άνθρωποι να κρύψουν ή να υποβαθμίσουν ή να αλλοιώσουν αυτήν την διδασκαλία που ο Κύριός μας, ο Ιησούς Χριστός μας δίδαξε και κατέγραψαν οι Ευαγγελιστές στα Ιερά Ευαγγέλια, είναι νομοτελειακό ότι δεν θα μπορέσουν αυτό να το κατορθώσουν.

Γιατί; Γιατί ο διδάσκαλος, αυτός ο οποίος διδάσκει, είναι ο Θεάνθρωπος Κύριος, και όχι κάποιος άνθρωπος με ιδιοτέλεια εις τη ζωή του, αλλά ο Σωτήρας του κόσμου.

Γι’ αυτό και προχωράει το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα και λέγει ότι εκεί που εδίδασκε ο Κύριος, ήρθαν – λέγει – η μήτηρ του, η μητέρα του και οι αδελφοί του. Και από τον πολύ τον κόσμο δεν μπορούσαν να πάνε κοντά Του. Και κάποιος πήγε του λέει: «Ξέρεις, έχουν έρθει η μητέρα σου και οι αδελφοί σου». Αδελφοί του Χριστού – τα “αδέλφια” του – ήταν τα παιδιά από τον πρώτο γάμο του Ιωσήφ.

Διότι ο Ιωσήφ δεν συνευρέθη γαμικώς με την κυρία Θεοτόκο, διότι ο Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός εγεννήθη Πνεύματος Αγίου. Δεν είχαμε γαμική σχέση ανδρός και γυναικός. Και βέβαια, ούτε ξανά είχαν σχέση σαρκική. Γι’ αυτό και δεν είχε παιδιά από τη Μαρία η Κυρία Θεοτόκος – μόνον τον εξανθρωπίσαντα Κύριό μας τον Ιησού Χριστό.

Και εκείνος λοιπόν τους απαντάει ότι: «Για μένα, μητέρα μου και αδέλφια μου είναι αυτοί οι οποίοι ακούν τον Λόγο του Θεού και αυτοί οι οποίοι τηρούν τον Λόγο του Θεού». Βλέπετε, ο Θεός βγαίνει πάνω από τα ανθρώπινα δεδομένα, από τις σχέσεις τις πολύ όμορφες και πολύ στοργικές και πολύ αναγκαίες που έχουμε όλοι μας, αλλά που δεν παύουν να είναι ιδιοτελείς σχέσεις. Ο Θεός ανεβαίνει πάνω από αυτήν την κατάσταση και μας δίνει μια άλλη πνευματική προσέγγιση του Λόγου Του, της διδασκαλίας Του και της παρουσίας Του μέσα στην Εκκλησία.

Χαίρομαι που είμαστε όλοι μαζί σήμερα εδώ και τελέσαμε, ως ἔθος ἐστί, εδώ σε αυτή την όμορφη περιοχή της Μητροπολιτικής μας Περιφερείας και του νομού μας, τη Θεία Λειτουργία για την Προμήτορα του Χριστού μας, τη γιαγιά Του, την Αγία Άννα.

Και να παρακαλέσουμε όλοι μας να είναι παρούσα εις την ζωή μας η Αγία Άννα με τη ζωή της, τον τρόπο της, τον αγώνα της τον πνευματικό, να μας εμφυσήσει και εμάς στη ζωή μας αυτά τα πρότυπα και αυτά τα ιδεώδη, ώστε να ζούμε τον Χριστό και να βιώνουμε την παρουσία του Χριστού εις τη ζωή μας.

Χρόνια πολλά και ευλογημένα. Εάν έχουμε ανάμεσά μας εορτάζουσες, ιδιαίτερες ευχές και πολλές ευλογίες“.

The post Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος: Το αποτύπωμα της Αγίας Άννας στη ζωή της Εκκλησίας είναι ότι γέννησε την Θεοτόκο appeared first on Ορθοδοξία News Agency.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε εάν το επιθυμείτε. ΑΠΟΔΟΧΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Πολιτική Απορρήτου & Cookies
YouTube
YouTube